Det behövs ett nytt ord för intelligent

Ja, var börjar man. Jo, man börjar med att säga så här:
Mig har det helt gått förbi att puckot i Norge (Anders Behring Bergvik) först ska ha beskrivit som terrorist och sedan ändrats till "vansinnesdåd". I mina öron, det jag har hört av media (SVT, P4 och DN) så har han alltid varit en terrorist. Han häktas för terroristbrott. PUNKT. Kanske beskrivs detta i kvällspressen, som jag sällan läser. Eller så beskrevs detta i den allra första rapporteringen, eller så har det helt enkelt gått förbi mig mitt i chocken över att detta faktiskt har hänt. IGEN!!!!

Det som stör mig mest är inte det faktum att han är från Norden, liksom jag är. Nej, det som stör mig mest är att han beskrivs som intelligent. JAG är INTELLIGENT. Att planera och utföra denna fruktansvärda handling som kommer att skada och såra så många människors liv är (känns hemskt att skriva) intellingent, smart och genomtänkt. Killen hade tänkt på allt. Det är det hemskaste. Jag bryr mig faktiskt inte om mitt eget ursprung, men att jag är intellingent och att detta är en likhet mellan mig och den här terroristen, massmördaren, idioten (orden räcker inte till och dessutom behövs det ett nytt ord för att beskriva honom). Nej, jag vill ha ett nytt ord för intelligent och det ska betyda att man kan tänka i flera led, att man är omtänksam, att man bryr sig om sina medmänniskar. Det ska vara ett positivt ord som det ska vara en ära att få bli kallad. Det ska passa både på barn och vuxna. Men det ska INTE gå att tillämpa på en terrorist.

Peter Englund, Svenska akademin, när kommer detta ord?

I min möda att fundera kring detta så har jag några förslag. De är inte så bra så jag hoppas att Svenska Akademin kommer på något bättre.

Omtinkellingent (Man är både omtänksam och smart)
Mattintelligent (Man är smart på ett logiskt och matematiskt sätt)
Modelligent (Man är smart OCH modig)

Ja, det var de jag kom ihåg just nu. Jag hade fler i bilen. Varför kan man inte blogga samtidigt som man kör bil? Jag kommer ju på jättemånga smarta saker i bilen.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag blev omedelbart överförtjust i "omtinkellingent"! Vet inte hur lätt det skulle vara att börja använda, användningsområdet är ju lite begränsat. Inte som andra bra nya ord, som "defenestrera" och så... Hm. Hur som helst, bra tänkt av dig.

2011-07-26 @ 06:59:33
URL: http://ekferjan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0