Årsmeme 2015

1. Vad gjorde du under 2015 som du aldrig gjort förr?

Känns som jag bara gjort tråkiga saker som t.ex. opererade bort halsmandlarna, blev sjukskriven för stress (även kallat "gick in i väggen") men jag har ju gjort roliga saker också t.ex. sett hur en syriansk vigsel går till (med efterföljande fest, tack Edessa för att jag fick komma!), varit på Ålö (en ö i Stockholsm skärgård), provat brudklänning med en kompis samt gjort flätor på mig själv.

2. Höll du dina nyårslöften, och kommer du lova något inför nästa år?

Jag har inte nyårslöften utan nyårsvisioner. Vi har 5 stycken egna och 5 för hela familjen. I år skrev vi dock inga i början av året för året började så rörigt och jobbigt så jag skrev mina i november stället. Av dem jag skrev har jag hållit ett tror jag. Det var "lära mig göra flätor på mig själv" och det har jag lärt mig.

3. Var det någon nära dig som födde barn?

Nej, men två bekanta. Men 2016 - då kommer det bäbisar minnsann! Minst en!

4. Var det någon någon nära dig som dog?

Nja, en av min makes bästa vänner dog. Han blev 49 år (tror jag). Min makes båda farbröder dog och en kompis till min svärmor. Jag önskar att jag kunnat gå på alla deras begravningar men två var i Skåne och vi hade inte råd att åka dit allihop, vid en var jag nyopererad och vid en var jag för sjuk för att gå.

5. Vilka länder besökte du?

Sverige. Jättemycket.

6. Vad skulle du vilja ha 2016 som du saknade under 2015?

Här citerar jag min vän Oakfairy "Folk kunde ge fan i att dö, det skulle vara trevligt."

7. Vilket datum kommer du minnas speciellt från 2015 och varför?

8 juni, när S dog. 31 mars, då min svärmor fick en hjärtinfarkt.

8. Vilken är din största bedrift från 2015?

Att jag orkade stå emot en rejäl orättvisa. Plus att jag var själv med barnen i 3 nätter + 1 natt när maken var utomlands.

9. Vilket är ditt största misslyckande?

Jag tror inte på misslyckanden, jag tror på lärdomar. Min största lärdom är att min kropp och mitt psyke klarar mer än jag trodde.

10. Blev du sjuk eller skadad?

Ja, hela tiden.

11. Vad var den bästa sak du köpte?

Mat, medicin, hormonspiralen, bensin. Plus en rolig julklapp till min svägerska. Julklappar är i och för sig alltid roliga att köpa!

12. Vems beteende förtjänar att hyllas?

Min älskade make. Min klippa och min trygghet. Plus min Son och min Dotter. Att de orkar stå ut med mig är en rejäl bedrift. 

13. Vems beteende gjorde dig upprörd och ledsen?

Min chefs.

14. Vart gick de mesta av dina pengar?

Mat och hyra.

15. Vad gjorde dig riktigt exalterad?

 I går när jag och barnen var hemma medan maken jobbade och jag klarade av det. Då kände jag att jag är på väg att bli frisk. Det gjorde mig glad.

16. Vilken sång kommer alltid att påminna dig om 2015?

Kommer inte på någon. Kanske "Ett sista glas" med Miriam Bryant.

17. Jämfört med den här tiden förra året, är du:

a) Gladare eller ledsnare?  Ledsnare tror jag. Det har varit så jobbigt, det här året.

b) Smalare eller tjockare? Tjockare. Tror jag. Har ingen våg.

c) Rikare eller fattigare? Fattigare. Sjukpenning blir man inte rik av (och tur är väl det, det är inte det som är tanken med den)

18. Vad önskar du att du gjort mer av?

Ätit chokladglass och hånglat. Firat min födelsedag. Träffat vänner och bekanta och bjudit på roliga temamiddagar. Spelat spel.

19. Vad önskar du att du gjort mindre av?

Varit sjuk

20. Hur firade du julen?

Med sväronen, svägerskan, maken och barnen.

21. Hur kommer du fira nyår?

Med nära vänner och min närmsta familj.

22. Blev du kär under 2015?

Ja, i min make. Hela tiden.

23. Hur många one-night-stands?

0. Men jag och maken fick till det några gånger ;-)

24. Vilket var ditt favorit-TV-program?

"Vem tror du att du är?", "På spåret", "Big bang Theory",

25. Hatar du någon nu som du inte hatade för ett år sedan?

Nej, inte hatar. Men sjukt irriterad på, ja.

26. Vilken är den bästa bok du läst?

Jag kämpar fortfarande med min "Hundra år av ensamhet"

27. Vilken var din största musikaliska upptäckt?

Major Lazor (heter dom det?)

28. Vad önskade du dig och fick du?

Haha! Jag önskade ju i början på året att jag skulle vara hemma mer och det fick jag ju.

29. Vilken var din favorit-film under året?

Just nu: Alla Harry-Potter-filmer.

30. Vad gjorde du på din födelsedag och hur gammal blev du?

Jag fyllde 30. Jag fick frukost på sängen och tre paket. Sen gjorde jag inte så mycket mer. Vi höll oss hemma eftersom Sonen var magsjuk. Jag pratade ganska mycket i telefon med olika gratulanter. Så det blev inte så mycket firande. Men i sommar - oj Oj OJ VAD DET SKA FIRAS!

31. Vad skulle ha gjort ditt år mycket mer tillfredsställande?

Färre dödsfall, mindre sjukdom, färre ogenomtänkta omorganisationer på jobbet som inte vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, färre hjärtinfarkter och färre operationer. Mer hångel och chokladglass. Och mer sex.

32. Hur skulle du beskriva ditt personliga klädmode under året?

Det var rent och ärvt. I alla fall det mesta av det.

33. Vad fick dig att förbli vid dina sinnens fulla bruk?

Min make och barnen. Och mina föräldrar som har varit barnvakt jätteofta. Och en massa andra som också varit barnvakter jätteofta. Tack!

34. Vilken kändis gillade du mest?

Maria Ylipää!

35. Vilken politisk fråga har engagerat dig mest?

Flyktingströmmen (Välkomna allihopa!)

36. Vem saknade du?

Vänner som jag träffat alldeles för lite.

37. Vilken var den bästa nya människa du träffade?

H - min handläggare på försäkringskassan! Vilken underbar och fantastisk människa!

38. Berätta om någon värdefull insikt som du fått under 2015.

Man ska lyssna på sin magkänsla.

39. Citera en låttext som sammanfattar ditt år.

Lusse lelle (för att Dottern sjunger den jätteofta)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0